__('Фон')

Оскаржуємо податкове повідомлення-рішення

74

Зміст статті

  1. Оскарження податкового повідомлення-рішення
  2. Терміни оскарження ППР
  3. Адміністративне оскарження ППР
  4. Що має містити скарга на ППР – основні вимоги
  5. Повторне адміністративне оскарження ППР
    1. Що не можна оскаржувати?
  6. Судове оскарження ППР
  7. Податкові зобов'язання за іншими правилами адміністративного оскарження 
  8. Оскарження ППР Митниці

1. Оскарження податкового повідомлення-рішення

За загальним поняттям та принципом державні органи в певній мірі створені для реалізації та забезпечення належного рівня прав та свобод громадян, тому повинні бути взірцем дотримання Законодавства та неухильного виконання своїх обов’язків перед ними.

Однак, доволі часто, саме такими державними органами, відбуваються порушення прав та свобод громадян.

Не виключенням з таких виконавчих органів державної влади є Державна податкова служба України. Тому в Податковому кодексі України, який безпосередньо та в основному регулює діяльність ДПС у ст. 56 передбачено можливість оскаржувати рішення посадових осіб цієї служби.

Податкове законодавство - це безкраї широти значної кількості норм, які охоплюють майже всі сфери життя у фінансовій частині та містяться одночасно у різних законодавчих та підзаконних актах, тому вони можуть помилково використовуватись через свою схожість або узагальненість посадовими особами при складанні документів та здійсненні заходів, в тому числі і податкових повідомлень-рішень (ППР).

Законодавцем визначено поняття податкове повідомлення-рішення - це письмове повідомлення (рішення)  контролюючого органу про обов'язок платника податків сплатити суму грошового зобов'язання, визначену контролюючим органом, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.

Враховуючи це, отримавши ППР від ДПС необхідно, в першу чергу, проаналізувати його на дотримання норм чинного законодавства і в разі виявлення таких, не зволікаючи оскаржувати його, оскільки строк оскарження ППР має обмежений термін. Однак в будь-кому випадку можливо вивчити кожну ситуацію і поновити цей строк. 

Відповідно до ст. 56  ПКУ існує два способи оскарження ППР:

  • адміністративне оскарження ППР (тобто подання скарги до контролюючого органу вищого рівня);
  • судовий порядок оскарження ППР (до суду, який спеціалізується на розгляді адміністративних справ – наприклад адміністративні суди області, м. Києва та Севастополя, а також місцеві суди в областях).

2. Терміни оскарження ППР

Одразу поговоримо про термін оскарження ППР. Для чого цей термін потрібен? Для держави – скоріш за все для планової та налагодженої роботи податкової системи, а скаржнику, вочевидь проаналізувати ППР та скласти обґрунтовану скаргу.

Строки за Податковим кодексом України, відповідно до ст. 56  встановлено:

  1. для оскарження в адміністративному порядку, протягом 10 робочих днів;
  2. для оскарження в судовому порядку – протягом якого контролюючий орган має право проводити перевірки та визначати суму грошових зобов’язань з моменту подання податкової декларації, тобто до моменту закінчення строків давності, що встановлені у кількості 1095 днів. 

З якого моменту рахується строк протягом якого можна оскаржувати рішення  контролюючого органу?

Згідно ПКУ терміни адміністративного та судового оскарження рішення існують з моменту коли Ви отримали ППР особисто, чи представником про що повинно бути виконано підпис на поштовому повідомленні.

Враховуючи практику умисного неотримання листів, законодавець ввів і інших варіант початку перебігу строку - коли Ви не отримали цього листа, про що повинно бути виконано напис працівника пошти на відправленні.

Однак, бувають ситуації коли Ви дійсно нічого не знали, були за кордоном або інші поважні причини (не конкретно для Вас, а в принципі), можливо отримали та забули, однак відповідати все одно треба, тому необхідно захищати свої права.

Якщо строк оскарження вже давно сплив, що тоді? Адже коли Ви не реалізуєте своє законне право – контролюючий орган має всі підстави направити своє рішення, в статусі виконавчого документу до державної виконавчої служби, що передвіщає накладення арештів на Ваші рахунки та майно.

Однак, чинне законодавство, в тому числі і адміністративні норми надають Вам право звернутись з клопотання/заявою  про поновлення строків подачі скарги на ППР, зазначивши при цьому поважні причини. Після цього вже контролюючий орган або суд буде встановлювати поважні причини чи ні, які зазначені у такій заяві.

3. Адміністративне оскарження ППР

Якщо Ви отримали «лист – щастя» від Державної фіскальної служби або Державної податкової служби (згідно Законодавства, практичний термін вживання вказаних державних структур – контролюючий орган) не гайте часу – оскаржуйте і в більшості випадків будете праві.

Чому так? – реалії що відображають якість, повноту, всебічність та законність прийняття рішень в межах компетенції контролюючими органами, в сукупності об’ємів завдань, що стоять перед ними - бажають бути кращими. Тому досвідченому фахівцю буде не складно знайти порушення норм чинного законодавства з боку таких державних органів та відновити порушені ними права, щоб уникнути незаконного стягнення коштів, притягнення до відповідальності та до інших негативних наслідків.

Здебільшого такі ППР складено без виїзної перевірки, без надання платником податків документів, які б давали підставі здійснить підрахунки та встановлювати суми грошових зобов’язань.

Податковий кодекс України, з аналогічними нормами, що містяться в Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» надає право платнику податків протягом 10 робочих днів з дня отримання податкового повідомлення – рішення (ППР) оскаржити таке рішення до контролюючого органу рівнем вище (найвищий такий орган це Державна податкова служба України, що знаходиться в м. Києві на Львівській площі, 8).

Такий порядок відновлення порушених прав називається адміністративним оскарженням, що може бути розпочатий лише у  конкретно встановлені строки - протягом 10 календарних днів.

Після спрямування скарги до вищестоящого органу – необхідно обов’язково повідомити про це орган, рішення якого оскаржується, оскільки це зупиняє обов’язок по сплаті визначених грошових зобов’язань.

ПКУ визначено, що доведення законності дій контролюючого органу покладається на нього.

Строк розряду скарги встановлений у межах 20 днів, однак цей строк може бути продовжено до 60 днів, що також відтерміновує обов’язкові платежі встановлені в ППР, про таке продовження орган, що розглядає скаргу повинен повідомити скаржника, оскільки в іншому випадку скарга буде вважатись задоволеною, а рішення скасовано.

Однак після оскарження ППР слід чекати й на мінуси – оскільки для перевірки скарги контролюючий орган має право провести позапланову податкову перевірки.

За результатами розгляду скарги в адміністративному порядку, може бути прийняте одне з таких рішень:

  • рішення залишено без змін, тобто узгоджене;
  • розмір платежу збільшується;
  • рішення скасовується.

4. Що має містити скарга на ППР – основні вимоги

Вимоги до скарги на ППР викладені у 2015 році Міністерством фінансів України в своєму наказі та визначають наступні елементи даного документу, такі як:

  • контролюючий орган до якого подається скарга (це повинен бути орган вищого рівня ніж той який виніс ППР);
  • найменування скаржника з адресою його місцезнаходження;
  • обов’язково слід зазначити, що саме Ви оскаржуєте, номер та дата ППР та найменування органу, який його виніс;
  • загальна описова частина із зазначенням Вашої позиції щодо невідповідності дій щодо дотримання Законодавства службовими особами органів ДПС або ДМС;
  • в наступній частині скарги (нормативно-правового обґрунтування) обов’язково зазначити, які саме норми Закону порушено на відстоювання Вашої позиції;

До скарги необхідно додатки належним чином завірені копії документів, які зазначаються в описовій частині такої скарги та інші по суті справи.

Такий документ – оскарження повинен описувати лише конкретне рішення, а не охоплювати історію виникнення, чому і як винесено рішення та який його зв'язок з іншими, ймовірно, незаконними діями ДПС або ДФС пов’язано це рішення.

Скарга на ППР має бути підписана, а направити її краще рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення, оскільки так збільшуються шанси на прийняття даної скарги до розгляду, а у разі відмови Вам нададуть письмову відповідь, що у разі неприйнятного результату, в подальшому можливо використати в суді.

Скарга може бути підписана і подана як особисто, так і через представника, яким у Вас може бути адвокат у галузі податкового Законодавства.

Оскільки, від того як та наскільки зрозумілою мовою буде написана скарга на податкове повідомлення - рішення, залежить кількість шансів контролюючому органу відмовити Вам через неповну обґрунтованість та первинну фіксацію якісних доказів для перемоги у суді.

5. Повторне адміністративне оскарження ППР. З якою метою та коли подавати повторне оскарження ППР?

Порядок оскарження та його зміст вже було розглянуто вище, тому зауважимо основне. 

Порядок адміністративного оскарження визначається статтею 56 Податкового кодексу України та більш детально у «Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами».

Так, в ньому зазначено, що рішення прийняті органом, можливо оскаржити, шляхом подачі скарги до контролюючого органу.

Така скарга може подаватись подається у письмовій формі через засоби поштового зв’язку та бажано з описом вкладення і повідомленням про вручення. Це буде  гарантом, що Ви своєчасно (протягом 10 календарних днів) направили скаргу, оскільки особисто або через представника, що також передбачено вказаним Порядком, Вам доведеться чекати черги, або ймовірність того, що посадова особа знайде причину не прийняти скаргу.

Використовуючи рекомендований спосіб подачі скарги  у Вас без виключення з’явиться право на зупинення строків сплати обов’язкових платежів за ППР, що оскаржується.

Вищевказаними нормами законодавства не зазначено саме повторне звернення зі скаргою до контролюючого органу. Однак це не позбавляє право звертатись до органу вищого рівня, що зазначено у вказаному Порядку.

Тобто, наприклад, якщо Ви подали скаргу на рішення районного органу ДПС до місцевого державного органу, то у разі ухвалення рішення про часткову або повну відмову останнім, маєте право подати скаргу до вищого органу - Державної фіскальної служби.  Така кількість шансів працює при подачі фізичними особами, ФОПами. А от юридичні особи мають можливість оспорювати рішення один раз до найвищого центрального контролюючого органу.

а. Що не можна оскаржувати?

Слід пам'ятати, що саме в адміністративному порядку не підлягають оскарженню:

  1. грошові суми, які визначені самостійно;
  2. рішення контролюючих органів, які вже оскаржено до суду.

Повторна подача скарги дає можливість більш коректно та неупереджено, з більш детальним поглибленням у Вашу ситуацію прийняти правильне вищим органом.

Слід зауважити, що у разі оскарження одного й того ж рішення до того ж органу по другому колу – Вам відмовлять за тих підстав, що рішення по даному питанню вже прийнято, а тому сума обов’язково платежу узгоджена і підлягає сплаті.

Вказаний порядок є заходом досудового врегулювання спору.

Однак вихід з даної ситуації є, це наступний етап - застосування альтернативи адміністративного оскарження – судове оскарження. 

6. Судове оскарження ППР

Чому саме в судовому порядку? Так, вирішення спору та відновлення порушених прав, зазвичай, у межах одного органу державної влади (наразі мова йде про ДПС та ДМС) не приносить позитивного результату, оскільки й те, що керівництво не може по своїй суті визнати, що в їх лавах працюють некомпетентні працівники, в доборі та затвердженні на посаду яких вони безпосередньо або опосередковано приймали участь взяли на себе відповідальність.

Цей короткий відступ вказує на те, що в більшості випадків  доведеться звернутися за справедливістю до неупередженого суду, як останній шанс на перемогу.

Підстави та порядок для звернення до суду передбачений та врегульований Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства (далі - КАСУ).

Отже, якщо Ви отримали ППР, потім оскаржили його до вищестоящого органу і отримали негативну відповідь, необхідно одразу звертатись до адміністративного суду, однак тут є декілька нюансів:

  • доведеться сплатити чималий судовий збір, який становить не менше 2102 гривень;
  • строк розгляду заяви через їх завантаженість складає близько року.

 КАСУ регулює вирішення спорів у сфері публічно-правових відносин та захист прав та інтересів від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.

Тому, потрібно підготувати позовну заяву до адміністративного суду, яку можливо подавати відповідно до КАСУ як за зареєстрованим законом порядку місцем проживання так і за місцезнаходженням Відповідача відповідно до даних ЄДР.

При написанні заяви необхідно дотримуватись форми та порядку її складання, що передбачено ст. 160 КАСУ, а саме:

  1. найменування суду до якого звертаєтесь;
  2. повністю Ваші дані (ПІБ, адресу, ідентифікаційний код, серія та номер паспорту, номер телефону, а також електронну пошту);
  3. відомості про вжиття заходів досудового врегулювання (це буде скарга ППР до вищестоящого органу);
  4. викласти суть порушень з боку контролюючого органу (цей та наступний пункт ми можемо брати з  написаної нами скарги на ППР);
  5. зазначити свої обґрунтування порушень, що мали місце.

Під час розгляду справи ДПС буде намагатись довести, що вона діяла в межах повноважень, однак маючи чітку та визначену позицію можливо домогтися перемоги.

7. Податкові зобов'язання за іншими правилами адміністративного оскарження 

За загальним правилом, будь-які скарги на рішення контролюючих органів (ДПС, ДМС) можуть подаватись до вищестоящого органу та останнім протягом 20  днів повинно бути прийнято рішення.

Однак існують і деякі інші обставини, які змінюють цей термін на інший.

Відповідно до ІІІ Розділу «Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляд контролюючими органами» існують інші строки з інших податкових питань:

  1. додається 10 календарних днів для оскарження відмови або часткової відмови контролюючого органу до органу рангу вище;
  2. 30 календарних днів надається на оскарження рішень де контролюючий орган виносить рішення про порушення не пов’язані з податковим законодавством, а саме :
  • податок на нерухоме майно
  • плата за землю;
  • грошові зобов’язання, які необхідно сплатити до проведення реорганізації;
  • розділення грошових зобов’язань між платниками;
  • солідарну відповідальності коли здійснюється реорганізація із застосуванням податкової застави;
  • податкова застава з її поширенням.

 

До даної теми також можна віднести й те, що не розглядаються повторно одній ті самі скарги до одного й того ж органу. В такому випадку контролюючий орган залишає скаргу без розгляду та повертає скаржнику на підставі статті 8 Закону України «Про звернення громадян».

Також не розглядаються скарги, в яких порушено 10 денний термін на оскарження.

8. Оскарження ППР Митниці

Штрафи через незаконні дії митниці щодо товарів

Модельна ситуація з практики:

Законослухняний бізнесмен, керівник великої ТОВ-ки, організовує ввезення на територію України велику партію товару для подальшої її реалізації, яку придбав в іншій країни за вигідною ціною на загальну суму сто мільйонів гривень.

В цей момент бізнесмен вступає в тісні стосунки та у сферу дії Закону України «Про валюту і валютні операції», і тепер, відповідно до ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», він зобов’язаний сприяти у реалізації поставки товару не лише у строк визначений у договорі, а й у термін, що не повинен перевищувати граничного строку розрахунків, який встановлюється Національним банком України. Відлік такого строку розпочинається з дня попередньої оплати за договором.

 Підприємець не порушуючи закон, з повним переліком документів для митного оформлення готовий зустріти товар, а от митниця вважає по іншому і знаходить необґрунтовані підстави для затримання цього товару. Строки, зазначені у ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» вже давно порушено, а товар затриманий, не розмитнений, а отже поставка не здійснена та розрахунки не виконанні.

Далі вступає в силу ч. 5 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» та за кожен день прострочки у добропорядного громадянина відраховується 0,3 відсотки суми вартості непоставленого товару (приблизно 300 000 гривень з обов’язковим перерахунком у гривню). Тобто, за 333 дні з моменту нарахування пені, що майже через рік підприємець винен державі сплатити штраф у розмірі ще одного такого придбаного товару. Після спливу цього строку ймовірно митниця товар відпустить, оскільки пеня не може бути більшою від суми поставленого товару.

Щодо розмитнення авто

Наразі, з наявним автотранспортом, який є більш доступними на ринках  ЄС - на території України з’явилась досить значна кількість такого транспорту, яким користуються наші співгромадяни, не здійснюючи його реєстрації у встановлені строки з різних причин, однією з який є надзвичайно високі тарифи по їх розмитненню.

Отже, така ж значна кількість штрафів з’явилась і у громадян, які все ж таки вирішили здійснити розмитнення свого авто та стати його законним власником. Однак, такі рішення приходять вже поза строки для сплати митних платежів, що дає підстави ДМС вимагати сплачувати штрафи, зазначені  у винесених ППР в значних розмірах.

З огляду на практику доволі часто маємо нище наведену ситуацію.

Власник нерозмитненого транспортного засобу знаходився на території України понад встановлений термін.

Під час оформлення у ДМС змінено митний режим з «транзит» на     «імпорт» щодо ввезеного на митну територію України транспортного засобу.

Під час проведення митного оформлення транспортного засобу власником добровільно сплачено суму добровільного внеску в розмірі 8500 гривень на користь митниці ДФС.

Після належного розмитнення ДМС винесено ППР про стягнення з власника адміністративного штрафу у розмірі 8500 гривень.

Таке рішення підлягає оскарженню, оскільки є незаконним та підлягає скасуванню оскільки:

Відповідно до п.9-3 Прикінцевих та перехідних положень Митного кодексу України митне оформлення транспортного засобу, який знаходиться на території як транзит або тимчасовий ввіз та строки його перебування були порушені, здійснюється коли буде сплачено всі належні митні платежі та добровільного внеску у розмірі 8500 грн.

Цим же пунктом, проголошено, що у разі сплати вищевказаних платежів особа звільняється від відповідальності.

Отже, як бачимо наявні прямі порушення Державною митною службою Законодавства, і які скоріш за все можливо довести у суді, аніж у тому самому державному органі.

Строки та порядок оскарження ППР Митниці аналогічний загальним правилам оскарженням ППР.